Keďže u nás sa iniciatíva ešte len rozbieha, nemôžeme pravdivo hovoriť o zmenách. Čo však môžeme priniesť sú skúsenosti zo sveta, kde už takéto školy sú a ich množstvo stále rastie.
Školy bez smartfónov neprinášajú výhody len študentom – menia celé školské komunity. Od študijných výsledkov po pohodu a správanie – školy, ktoré zaviedli režim bez smartfónov po celom svete, hlásia reálne zlepšenia, ktoré cítiť v každej chodbe, triede a konverzácii – a siahajú ďaleko za brány školy.
O akých pozitívach teda hovoria školy po celom svete, ak sa začnú podporovať normu bez smartfónov?
Podporujú lepšie učenie
Odstránenie smartfónov z prostredia školy preukázateľne zlepšuje akademický výkon. Výskumy ukazujú, že deti v školách bez smartfónov dosahujú výsledky na GCSE skúškach (obdoba maturitnej skúšky v GB) o jeden až dva stupne lepšie než tie, ktoré majú k telefónom prístup. S menším množstvom rušivých vplyvov sa študenti lepšie sústredia, viac sa zapájajú do učenia a rozvíjajú silnejšie kritické myslenie.
Zlepšujú duševné zdravie študentov
Keď sú smartfóny počas školského dňa nedostupné, duševné zdravie študentov sa zlepšuje. Úzkosť klesá, sociálne porovnávanie ubúda a kyberšikanovanie je menším problémom. Školy, ktoré prešli na tento režim, konzistentne hlásia citeľné zlepšenie celkovej pohody a emocionálnej odolnosti žiakov.
Zlepšujú správanie a vzťahy
Učitelia hovoria, že keď sa školy stanú miestom bez smartfónov, zmena v správaní žiakov je dramatická. Už po niekoľkých týždňoch je menej konfliktov, viac pozitívnych interakcií a silnejší zmysel pre komunitu, viac aktivity, komunikácie, zábavy. Bez neustáleho ťahania notifikácií a sociálnych sietí sú žiaci viac prítomní jeden pre druhého a viac sa zapájajú do školského života – od učenia, cez šport až po rozhovory cez prestávky.
Vytvárajú bezpečnejšie prostredie
Odstránenie smartfónov výrazne znižuje riziká v oblasti ochrany detí. Od prístupu k nevhodnému obsahu až po tajné nahrávanie alebo šikanovanie medzi rovesníkmi – režim bez smartfónov dáva školám väčšiu kontrolu a žiakom väčšiu ochranu. Učitelia sa môžu sústrediť na vyučovanie, nie na stráženie používania vysoko návykových zariadení.
Pomáhajú udržať kvalitných učiteľov
Triedy bez smartfónov sú pokojnejšie, sústredenejšie a menej stresujúce pre zamestnancov. S menším počtom rušivých vplyvov a lepším zapojením študentov sa učitelia môžu venovať tomu, čo robia najlepšie – učeniu. Školy, ktoré sa vydali touto cestou, často hlásia lepšiu morálku zamestnancov, vyššiu mieru ich zotrvania a celkovo pozitívnejšie pracovné prostredie.
Chránia detstvo
Keď telefóny nie sú súčasťou dňa, študenti opäť objavujú radosť zo skutočného kontaktu. Viac sa hrajú, viac rozprávajú a vytvárajú hlbšie priateľstvá. Školy, ktoré prešli na režim bez smartfónov, často vidia nárast socializácie a osobnej interakcie – čo mladým ľuďom pomáha rozvíjať sociálne a emocionálne zručnosti, na ktorých najviac záleží.
Pomáhajú meniť kultúrne normy
Možno najväčší dopad zo všetkých: školy bez smartfónov pomáhajú meniť kultúrne normy týkajúce sa smartfónov a detstva. Keď školy preberajú vedenie, vysielajú silný, jednotný odkaz rodinám a komunitám, že deti si zaslúžia čas, priestor a slobodu od neustáleho digitálneho rušenia. Tento spoločný postoj dáva rodičom istotu, že môžu používanie smartfónov oddialiť a nastaviť doma pevnejšie hranice.
Tam, kde vedú školy, rodičia nasledujú – a kultúra sa začína meniť.
Postupne ustupuje dominancia smartfónov v detstve a vytvára sa priestor pre hlbšie spojenie, lepšie učenie a zdravší vývoj. Je to malá zmena s obrovským dopadom.

