Meníme deťom detstvo. Meníme životy.

Naši ambasádori

Zuzana Mašlejová

Volám sa Zuzana Mašlejová, som manželka a matka 3 synov. Pracujem ako klinická logopedička s deťmi a ich rodinami a tiež s dospelými pacientmi s neurodegeneratívnym ochorením. Ako matka a odborník si uvedomujem dopad používania smartfónov od raného veku v oblasti vývinu jemnej a hrubej motoriky, vývinu reči a celkovej jazykovej kompetencie.

PREČO POČKAŤ SO SMARTFÓNOM?

Digitálne zariadenia majú v našich rodinách také prirodzené miesto, že mnohí rodičia ich nepovažujú za niečo, čo môže ohroziť silné rodinné vzťahy, psychomotorický vývin či vývin reči. Problémom nie je samotné zariadenie, problémom je, ak dieťa a jeho okolie trávi všetok voľný čas pri obrazovke a na sociálnych sieťach.

Z ambulantnej práce s deťmi a ich rodinami vnímam posun v schopnosti  osvojovať si zručnosti dôležité pre sociálne kompetencie, fungovanie v rodine a v spoločnosti, vývin reči a komunikáciu napr. schopnosť prejaviť vďačnosť, ospravedlniť sa, dávať pozor a počúvať hovorené slovo,  čakať a spolupracovať.

Klinickí logopédi v ambulanciách zažívajú obrovský nárast počtu detských pacientov s poruchami výslovnosti, oneskoreného vývinu reči a iných neurovývinových porúch.

Keď deti sledujú obrazovky bez toho, aby interagovali so svetom, sú viac sedavé, neprecvičujú si hrubú a jemnú motoriku, čo priamo ovplyvňuje vývin reči. Keď deti pasívne sledujú videá, hrajú hry, sledujú sociálne siete, prichádzajú o príležitosti komunikovať so svojimi blízkymi a rozvíjať svoje sociálne zručnosti.

Preto Americká akadémia pediatrov a Kanadská pediatrická spoločnosť neodporúča tráviť čas pred obrazovkou telefónu, či tabletu deťom mladším ako 2 roky. Navrhuje obmedziť čas pre deti vo veku od 2 do 5 rokov na jednu hodinu denne. Existuje niekoľko štúdií, ktorých výsledky preukázali, že deti, ktoré trávili viac času pri obrazovkách, mali nižšie jazykové schopnosti. Rovnako sa zistila súvislosť medzi vekom, kedy deti začali používať elektronické zariadenia, a ich neskoršími jazykovými a kognitívnymi schopnosťami – konkrétne tie deti, ktoré boli vystavené obrazovkám skôr, mali neskôr slabšie kognitívne a jazykové schopnosti.

Ako podporiť vývin reči, výslovnosť a školskú úspešnosť?

  • od raného veku čítajte svojim deťom obrázkové knihy, neskôr knihy s textom
  • nechajte sa svojím dieťaťom pristihnúť, že si čítate tiež
  • pravidelne navštevujte knižnicu a nechajte dieťa, nech si vyberie témy, ktoré ho zaujímajú
  • spievajte si pesničky, hrajte hry a divadlo, spoločenské hry na jeho vývinovej úrovni
  • zapájajte svoje dieťa do diania v rodine, domácich prác, varenia a nakupovania
  • učte svoje deti byť vďačné, vedieť sa ospravedlniť, rešpektovať sociálne rutiny a vedieť chvíľu čakať

Z týchto dôvodov rada a s presvedčením podporujem túto iniciatívu.

Zuzana Mašlejová